Porsche 911 R on puhdasverinen, klassisesti muotoiltu urheiluauto

Tagit:

Porsche esittelee tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä uuden 911 R:n, joka on puhdasverinen, klassisesti muotoiltu urheiluauto.

Nelilitraisen, vapaasti hengittävän 500 hv:n bokserimoottorin ja kuusivaihteisen urheiluvaihteiston ansiosta uusi 911 R seuraa tiukasti historiallisen esikuvansa, vuoden 1967 katukelpoisen kilpa-auton, renkaanjälkiä. Alkuperäinen 911 R (eli ”Racing”) osallistui ralleihin, myyttiseen Targa Florio ‑kilpailuun Sisiliassa ja nopeusajoihin. Legendaarisen esikuvansa tavoin uuden 911 R:n vahvuuksia ovat ultrakevyt rakenne, äärimmäinen suorituskyky ja kursailematon ajoelämys. 911 R:n kokonaispaino on vain 1370 kg, joten se on nykyisen 911-mallisarjan kevyin auto. Alkuperäisen 911 R:n tavoin uutuusversiota valmistetaan vain rajallinen määrä. Korkeillakin kierroksilla vahvasti vääntävä moottori ja urheilullinen manuaalivaihteisto takaavat, että uutuusmalli tarjoaa todella nautinnollista suorituskykyä. Porschen moottoriurheiluosastolla kehitetty uusi 911 R laajentaa Porschen vapaasti hengittävällä moottorilla varustettujen superautojen mallistoa, johon kuuluvat ennestään 911 GT3- ja 911 GT3 RS –kilpamallit.

911 R:n voimanlähteenä on taakse sijoitettu, kuusisylinterinen ja nelilitrainen bokserimoottori. 911 GT3 RS:stä tuttu moottori tuottaa 500 hv:n huipputehon 8250 kierroksella minuutissa ja vääntää enimmillään 460 Nm kierrosnopeudella 6250 r/min. Todella suorituskykyisen moottorinsa ansiosta 911 R kiihtyy paikaltaan sataan kilometriin tunnissa 3,8 sekunnissa. Tyylipuhtaana urheiluautona 911 R on saatavissa vain sporttisella kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, jonka lyhyet liikeradat korostavat dynaamista ajotuntumaa. 911 R:n huippunopeus on 323 km/h ja yhdistetty polttoaineenkulutus NEDC-syklin mukaan 13,3 l / 100 km.

Kilparadoilla koeteltua teknologiaa

Porsche 911 R on kuin luotu dynaamiseen kaarreajoon. Vakiovarusteluun kuuluva erikoissäädetty takapyörien aktiiviohjaus optimoi ohjattavuuden ja vakauden kaarteissa, ja mekaaninen taka-akselin tasauspyörästön lukko takaa parhaan mahdollisen pidon kaikissa olosuhteissa. Tarvittaessa 911 R myös pysähtyy todella tehokkaasti, sillä keraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut ovat vakiovaruste.  Jarrulevyjen halkaisija on takana 390 mm ja edessä peräti 410 mm. Suorituskykyiset renkaat (245 mm edessä ja 305 mm takana) takaavat optimaalisen kosketuksen tiehen. Pyörissä on mattasävyiset, taotut 20 tuuman kevytmetallivanteet, joissa on lukkomutterit.

Moottoriurheilun maailmasta saadut kokemukset ovat vaikuttaneet erityisesti 911 R:n Porsche Stability Management (PSM) ‑järjestelmän kehitykseen. Painikekäyttöinen kaksoiskytkintoiminto takaa täydelliset vaihdot pienemmälle vaihteelle ja kiinteä, yksimassainen vauhtipyörä on saatavissa lisävarusteena. Näiden parannusten tuloksena moottorin toiminta on entistäkin spontaanimpi ja dynaamisempi korkeilla kierroksilla. Jokapäiväistä käytännöllisyyttä parantaa lisävarusteena saatava etuakselin nostojärjestelmä, joka korottaa maavaraa edessä noin 30 mm yhdellä painikkeen painalluksella.

911 R painaa vain 1370 kg, 50 kiloa vähemmän kuin 911 GT3 RS. Konepelti ja pyöräkotelot on valmistettu hiilikuidusta ja katto magnesiumista auton painopisteen madaltamiseksi. Takalasi ja sivuikkunat ovat kevyttä muovia, ja painoa on karsittu myös ohjaamon eristystä vähentämällä ja jättämällä takaistuin pois. Myös lisävarusteena saatavaa ilmastointijärjestelmää ja audiojärjestelmää on kevennetty.

Susi lampaan vaatteissa: klassinen 911-muotoilu kohtaa GT-teknologian

Porsche 911 R antaa ulkoa katsottuna hillityn yleisvaikutelman. Korin muodot tuovat ensisilmäyksellä mieleen Porsche Carreran. Vain 911 GT3 ‑tyyliset keula ja perä antavat viitteitä siitä, että 911 R:n syntymäpaikka on Porschen moottoriurheiluosasto Flachtissa. 911 R:n todellinen luonne löytyykin konepellin alta, missä murisee 911 GT3 RS:stä tuttu bokserimoottori. Korin kevyet osat ja alusta ovat 911 GT3:n peruja, mutta kiinteä takaspoileri on jätetty pois katukäyttöä silmällä pitäen. Tarvittavan downforcen tuottavat Carrerasta tuttu taitettava takaspoileri sekä Porschen R-malleille tyypillinen pohjaan sijoitettu takadiffuusori. Myös etu- ja takapuskuri on saatu 911 GT3:sta. Sporttipakosarja on valmistettu kevyestä titaanista ja etuspoilerin helma on muotoiltu uudelleen. Porsche-logot auton sivuilla ja punavihreät kylkiraidat viittaavat alkuperäiseen 911 R ‑malliin.

Sisällä kuljettajan hiilikuituinen kuppi-istuin ja istuinten keskiosien Pepita-ruutuinen kangasverhoilu tuovat mieleen 60-luvun legendaarisen 911 R:n. R-malliin erityisesti räätälöidyn GT-urheiluohjauspyörän läpimitta on 360 mm, ja myös lyhyt vaihdevipu on saanut erityisen R-muotoilun. Vaihteiden vaihto tapahtuu perinteiseen tapaan kytkinpoljinta painamalla. Mallisarjan numero on painettu alumiinikilpeen etumatkustajan puolelle, ja ovissa on vetohihnat GT-autoille tyypilliseen tapaan.

Suosittele: 
0