Nyt se on täällä: uusi Alfa Romeo Stelvio on tilattavissa myös Suomessa

Alfa Romeon ensimmäinen SUV on nyt tilattavissa Suomessa. Valmistaja lupaa Stelvion tarjoavan alfamaista muotoilua, innovatiivista teknologiaa ja insinööritaitoa. Alfa sanoo pistävänsä mallillaan kyseisen segmentin pelisäännöt kokonaan uusiksi.

Viime vuonna ensi-iltansa saanut Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio saa nyt rinnalleen hieman laajemmalle kohderyhmälle tarkoitetun vaihtoehdon ilman Quadrifoglio -etuliitettä. Alfa Romeo Stelvion luvataan olevan suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan huippuluokkaa. Auto on nyt tilattavissa Alfa Romeo -jälleenmyyjiltä.

Italian korkeimman maantiesolan ja sen läpi kulkevan tien mukaan nimetty keskisegmentin SUV laittaa Alfan mukaan koko segmentin pelisäännöt uusiksi. Merkki lupaa, että Stelviossa yhdistyy loistava ajettavuus ja suorituskyky toimiviin tilaratkaisuihin. Mukavuutta on tarjolla sekä kuljettajalle että kaikille matkustajille, sekä matkatavaroille.

Moottorina on kaksilitrainen, nelisylinterinen, kokonaan alumiinista valmistettu bensiinimoottori. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen automaatti. Hevosvoimia löytyy 280 ja moottori tuottaa maksimissaan vääntöä 400 Nm. Tämän lisäksi löytyy sähköisesti ohjattu MultiAir -venttiiliteknologia sekä “2-in-1” turboahdin sekä 200 barin korkeapaineella toimiva suorasuihkutus, jotka takaavat paitsi suorituskyvyn myös ensiluokkaisen taloudellisuuden.

Toinen moottorivaihtoehto on 2.2 litrainen dieselmoottori joka on myös kokonaan alumiinista valmistettu. Tämä moottori tuottaa 210 hevosvoimaa ja vääntöä on enimmillään 470 Nm. Dieselmoottorillakin varustettu Stelvio omaa urheilullisen suorituskyvyn: kiihtyvyys nollasta sataan km/h on 6.6 sekuntia. Kulutus on n 4,8 l/100km ja CO2 päästöt 127 g/km. Tämän lisäksi kaikissa Stelvioissa on hiilikuituinen kardaaniakseli.

Stelvion Q4 -neliveto tekee autosta vakaan, suorituskykyisen kaikissa oloissa, taloudellisen sekä myös erittäin turvallisen. Q4-järjestelmä tarkkailee jatkuvasti lukuisia ajoparametreja ja optimoi voimansiirron akseleiden välillä sen perusteella, miten auto kulloinkin käyttäytyy. Pidon ollessa normaali, Stelvio käyttäytyy kuin takavetoinen ja kaikki voima kohdistuu taka-akselille. Mikäli pyörät menettävät pitoaan, järjestelmä siirtää voimaa etuakselille, aina 50 %:iin asti. Tämä takaa optimaalisen jakauman etu- ja takapyörien välille ja tämä puolestaan mahdollistaa parhaan mahdollisen ajettavuuden erityisesti mutkissa.

Suosittele: 
0