Citroën esitteli Shanghaissa uuden sukupolven SUVin: C5 Aircrossissa täysin uusi jousitus

Tagit:

Ranskalaisvalmistaja esitteli Shanghaissa uuden SUVinsa. Auto sai inspiraatiota C- Aircross -konseptiautota. Täysin uudenlaisen jousituksen saaneen C5 Aircrossin tähtäimessä ovat katumaasturimarkkinat kaikkialla maailmassa.

Kasvuaan jatkanut SUV-kokoluokka edustaa tällä hetkellä jo lähes neljännestä uusien autojen myynnistä. Citroën kertoo kuulleensa asiakkaiden toiveita ja tuloksena on uuden sukupolven SUV, jossa katumaasturin perinteisiin ominaisuuksiin on lisätty vahva persoonallisuus ja korkeatasoinen matkustusmukavuus.

”Uusi C5 Aircross osoittaa, että olemme kuunnelleet asiakkaiden toiveita ja odotuksia kaikkialla maailmassa. Se konkretisoi panostuksemme ja tapamme investoida SUV-kokoluokkaan: enemmän persoonallisuutta, mukavuutta ja hyvää oloa matkustamoon. Uskomme vahvasti, että uusi C5 Aircross tulee kasvattamaan Citroënin kysyntää entisestään”, sanoo merkin toimitusjohtaja Linda Jackson.

Citroënin mukaan C5 Aircross erottuu muista saman kokoluokan katumaastureista dynaamisen ja vahvan olemuksensa ansiosta. Auto on voimakkaasti muotoiltu tasapainoinen kokonaisuus. C5 Aircrossissa on korkealle sijoitettu konepelti, 2,73 m pituinen akseliväli, lyhyet etu- ja takaylitykset, linjakkaat muodot ja vahva graafinen ilme. Valmistajan mukaan C5 Aircross on rohkea ja ainutlaatuinen uutuus tässä katumaasturiluokassa.

Tilava matkustamo on suunniteltu etenkin mukavuutta silmälläpitäen: sen istuimet ovat väljät ja erittäin mukavat, keskikonsoli leveä ja syvä, ja materiaalit miellyttäviä koskettaa.

Autossa on täysin uusi progressive hydraulic cushions -jousitus, jossa iskunvaimentimiin on lisätty kaksi hydraulista elementtiä, joilla saadaan aikaan progressiivinen vaimennus sekä sisään- että ulosjoustossa. Kyseessä on Citroënin oma keksintö, joka tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuuden Citroën-mallistossa. Toimintamalli on simppeli: siinä missä perinteinen jousitus muodostuu iskunvaimentimista, jousista ja pohjaanlyöntikumista, on Citroënin ratkaisussa kaksi hydraulista elementtiä, jotka on sijoitettu iskuvaimentimen sisään. Tämän lisäksi järjestelmässä on kierrejouset.

Itse jousituksen toiminta on kaksivaiheinen: silloin kun sisään- ja ulosjousto on vähäistä (ajettaessa verrattain tasaisella tienpinnalla), jouset ja iskunvaimennin vaimentavat pystysuuntaisia liikkeitä, hydrauliset vaimenninelementit eivät tässä tilanteessa osallistu vaimennustapahtumaan. Ne kuitenkin mahdollistavat olemassaolollaan suuremman jousituksen liikkumisvaran sisään ja ulosjoustossa. Tämä taas aikaansaa valmistajan mukaan "lentävän maton" vaikutelman, ikään kuin auto leijailisi epätasaisuuksien yläpuolella.

Sitten kun sisään- ja ulosjousto on voimakasta, jouset ja iskunvaimennus työskentelevät yhdessä hydraulisten vaimenninelementtien kanssa hidastaen liikettä progressiivisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että jousituksen pohjaaminen ei siis ole mahdollista, mikä saattaa tapahtua perinteisen jousituksen ollessa kyseessä.

Suosittele: 
0